Příspěvek „Kvalitní a efektivní onboarding je základ skvělé spolupráce“

2. 6. 2020 • RozhovoryMarta Čtvrtníčková

Jeden z posledních nově příchozích kolegů je projektový manažer Petr. Nastoupil k nám 2. března 2020 a za čtrnáct dní v nové práci se ocitl v nestandardní situaci. Práci z domova nikdy předtím nevykonával déle než jeden týden. Jak se popral s neobvyklým stylem práce, nám prozradí v následujícím rozhovoru. Uvařte si kávu nebo čaj a užijte si 5 minut příjemného čtení.

Obavy z nové pracovní situace

Petře, v ASSISTU pracuješ téměř tři měsíce, jistě si čerstvě pamatuješ vstup do nového zaměstnání. Je něco, co Tě zaujalo, překvapilo?

V předchozím zaměstnání jsem pracoval na pozici projektového manažera. Už při pohovoru jsem získal jasnou představu o tom, co budu dělat, a to se i splnilo. Co mě překvapilo, je rozsah náplně práce v ASSISTu a široká škála technických detailů. Projektový manažer zde kumuluje dovednosti z několika pozic – Project Manager, Product Manager, Scrum Master, Team Leader.

Popíšeš nám své první dny ve firmě, než vypukla krizová situace?

Během prvního týdne jsem zažil velmi profesionální onboarding. V první den jsem získal základní informace o tom, jak požádat o různé typy přístupů, jak si vyplnit dovolenou apod. Po zaškolení jsem okamžitě naskočil do praktického pracovního procesu. Velmi jsem ocenil, že jsem se nemusel jenom probírat dokumentací, soubory a studovat, jak fungují jednotlivé procesy. Mohl jsem se okamžitě prakticky zapojit do rozběhnutých projektů, dokonce jsem převzal kompletně důležitý nový projekt.

Když jsi začal hned pracovat, cítil ses jako vhozený do vody a teď plav nebo se Ti někdo věnoval?

Do vody jsem rozhodně vhozen nebyl. Martin Drábek mi pomohl s vedením projektů a předal mi veškeré podklady a kompletní sadu vstupních informací. Obracel jsem se na něj někdy i častěji, než bych musel, ale nikdy mě neodmítl. Mentorem mi byl Michal Gajdička. Seděl jsem vedle něj a denně jsem čerpal z jeho letitých zkušeností spolupráce s Renaultem. Dále jsem velmi rád za Richarda Boušku, který nás neustále zásobuje novými výzvami. Člověk tak pravidelně dostává podněty vzdělávat se. Kdykoliv se na Richarda obrátím, vždy dostanu fundovanou odpověď. Nesmím zapomenout na pomoc Moniky s přístupy na internet, rozšířenými přístupy k projektům a dalšími technickými věcmi.

Máš za sebou první ukončený projekt, jak to šlo s novými kolegy?

Tým lidí, který jsem dostal, byl jeden z nejlepších, jaký jsem mohl dostat. Lidi mě přijali bez nejmenších problémů a neměl jsem k nim žádnou výtku. Zhruba měsíc jsme spolupracovali na prvním projektu. Skončili jsme v rámci plánovaného budgetu a díky tomu i spolupráci v týmu hodnotím tento projekt jako úspěšný.

Nedlouho po Tvém nástupu do nového zaměstnání se změnila situace, všichni jsme nastoupili na home office. Cítil ses už plně zapracovaný a integrovaný do týmu?

Byl jsem ve firmě 14 dní a pak vypukl nouzový stav. Stihl jsem poznat lidi z prvního projektu. Předpokládal jsem, že to bude fungovat, ale měl jsem z toho obavy. Naštěstí to dopadlo dobře a funguje to skvěle. Aktuálně vedu tři projekty s různými lidmi. Některé jsem nestihl ani osobně poznat. Vše funguje až nad očekávání dobře. Nepotkal jsem se s nikým, kdo by nesplnil úkol, na kterém jsme se domluvili. V ASSISTu je dobrá parta lidí.

Změnil se Tvůj systém práce při práci z domova?

Osobně home office nevyhledávám a nevyužíval jsem ho ani v minulosti. Čas od času se to hodilo např. při nemoci dítěte, ale bylo to spíše ve výjimečných situacích. Mám rád, když mám oddělené pracovní prostředí od domácího. Nejtěžší bylo najít si místo, abych byl oddělený v domácnosti, protože mám malé dítě, které vyžaduje celodenní péči. V pracovním čase spolu trávíme maximálně oběd, a pak se opět dostanu do pracovního procesu. Pracovní režim se snažím držet stejně jako v kanceláři. V týmu jsem zavedl denní stand-upy od 9:00 do 9:45. Tím začínáme každý den, je jasné, co se bude dělat, jak to bude vypadat v týmech. Snažím se končit v pět odpoledne.

Co je pro Tebe doma nejnáročnější?

Nejtěžší je udržet pozornost na práci a nenechat se rozptylovat. Děti se musí učit doma a vyžadují pomoc od rodičů. U nás se o to stará hlavně manželka.

Začínáš v půl deváté a končíš v pět, co ostatní kolegové, pracují třeba v noci, máte stanovené nějaké pevné pracovní jádro?

Spolupracovníci pracují také přes den, většinou se připojujeme v půl deváté, většina v týmu už pracuje dřív a dřív třeba skončí, ale všichni si udělají svůj podíl práce a hodiny, které by měli udělat. Pevné pracovní jádro nemáme definované, ale nezaznamenal jsem, že bych se s někým nepotkal, když jsem potřeboval. Pokud si někdo někam odskočí, tak mě o tom předem informuje. Komunikace mezi námi funguje velmi dobře.

Myslíš, že ses adaptoval na nové pracovní prostředí tak rychle, protože jsi měl určité zkušenosti nebo si myslíš, že by to šlo takhle hladce, i kdybys nebyl tak zkušený?

Těžko se mi posuzuje, jak by to zvládl někdo jiný. Člověk řeší třeba věcí jednodušeji, umí si stanovit priority, něco se může odložit. Je důležité stanovit si denní priority, na to jsou dobré ty zkušenosti, které čerpám z předchozích zaměstnání, a které mi usnadňují přechod do nového zaměstnání.

Jaký bude podle Tebe návrat do kanceláře, respektive jak by měl podle Tebe vypadat?

My jsme odjeli hned z Prahy pryč na chalupu, kde máme více prostoru existovat vedle sebe jako rodina. Nevím, jaký je současný stav v Praze (kolik lidí se pohybuje v ulicích, MHD apod.) a bojím se návratu do města z důvodu, aby se to neuspěchalo. Podle mě by byl ideální stav, aby pokračovala v home office celá firma, pokud to bude možné, a návrat do kanceláře až když nebude hrozit riziko nákazy po cestě do práce a v práci. Klidně bych to prodloužil až na dobu několika dalších měsíců, až bude k dispozici vakcína na tuto nemoc, a do té doby bych pokračoval v režimu, který funguje bez problémů. Ani naše děti nepůjdou do školy dřív, než to bude povinné. Za mě to funguje dobře tak, jak to je teď nastavené.

Děkujeme za rozhovor!