Příspěvek „Práce s lidmi bez lidí dnes není utopie“

18. 5. 2020 • RozhovoryMarta Čtvrtníčková

Monika u nás zodpovídá především za zaškolení nováčků a interní komunikaci v týmech. Mimo zajišťování spokojenosti kolegů v práci se stará i o hladký chod kanceláře. Jaká je práce s lidmi bez lidí nám dnes prozradí v krátkém rozhovoru.

Prázdný open space společnosti ASSIST spol. s r. o.

Moniko, popíšeš nám primární náplň Tvé práce za běžných okolností?

Mou hlavní náplní práce je práce s lidmi. Nejčastěji zaškolení nových členů týmu, jejich integrace mezi ostatní. Dále sleduji nově příchozí, ale i současné kolegy, zda mají vše potřebné, jestli jim něco nechybí, případně mají nějaké problémy.

Věnuji se i ročním pohovorům s lidmi a přípravě na ně, kdy se snažíme společně zjistit, jaké jsou jejich cíle na další rok, co se zvládli naučit za předchozí období, s kým se jim pracuje dobře, kdo jim naopak při práci nevyhovuje, co by chtěli zlepšit atd.

S tím vším souvisí i administrativní činnost. Týká se nejen nástupu lidí a stávajících zaměstnanců, ale i jejich odchodu, pravidelné měsíční fakturace a podobně.

Zároveň se starám o chod kanceláře, když nám něco chybí, tak to zařídím, ráda se postarám o květiny a vše možné, co je zde právě potřeba.

Náhlý nástup na home office nás všechny nějakým způsobem zasáhl, jak jsi tuto změnu přijala ty?

Vzhledem k tehdejšímu vývoji epidemiologické situace jsem byla víceméně ráda, že máme možnost pracovat z domova. Odjela jsem na vesnici, kde mám možnost jít na zahradu, do lesa, jsem se svou rodinou, takže je to pro mě příjemné.

K práci jsem si musela pořídit jen sluchátka, která jsem předtím vůbec nepoužívala a nepotřebovala. Vystačím si s notebookem, hodně si volám s kolegy. Momentálně volám lidem, mluvím s nimi a zajišťuji jim sociální kontakt, zjišťuji, zda jsou v pohodě, zdraví, zda nemají nějaký problém a něco nepotřebují.

Trvalo Ti dlouho nastavit si nějaké nové procesy, a hlavně komunikaci s kolegy?

Na začátku to pro mě bylo opravdu obtížné, protože jsem nebyla zvyklá na videohovory, chat atd., běžně jsem komunikovala s lidmi tváří v tvář, nevěděla jsem, jak mám pracovat s lidmi bez lidí. Navíc se zastavil veškerý nábor nových zaměstnanců.

Výzvou pro mě byl onboarding kolegy, který měl podepsanou smlouvu již před karanténou a nastupoval 1. 4. Byla jsem z toho trochu nesvá, jestli bude všechno fungovat tak, jak má, a jak to budeme řešit v případě, že ne. Občas se stane, že je nějaký problém a musí se vyřešit třeba na technické podpoře, ale s tou jsme teď měli jen vzdálený přístup. Nakonec vše dopadlo nad mé očekávání dobře, vše fungovalo tak, jak má. Výhodou online zaškolení je, že si nováček může celé školení nahrávat, aby se k tomu mohl kdykoliv vrátit. Na druhou stranu je školení trochu zdlouhavé a hodně náročné na organizaci a komunikaci, když si nový kolega má něco vyzkoušet.

Používáš nástroje, které jsi předtím v práci nepotřebovala?

Ano, začala jsem používat více Teamsy a Hangout, které jsem zatím používala jen pro občasný chat. Nyní tyto nástroje využívám na denní bázi k veškeré komunikaci s kolegy.

Potřebuješ někdy jít do kanceláře?

Do kanceláře docházím teď celkem pravidelně. Zkontroluji, zda je všechno v pořádku, Když se s některým kolegou loučíme, převezmu od něj pracovní věci, novým kolegům je zase předám.

Změnil se Ti způsob trávení volného času změnou místa výkonu práce?

Začala jsem šít. Po práci, když zaklapnu počítač, tak jsem hned u stroje a šiju například šaty. Kávu s kamarády řešíme on-line, je to dokonce pohodlnější. Snažím se doma cvičit a chodím do lesa, který mám za domem.

Co Ti nejvíce chybí na práci za běžného provozu?

Lidé – moje práce je převážně práce s lidmi, ale to je na dálku obtížné.

Těšíš se zpět do kanceláře, nebo oceňuješ spíše HO?

Oboje má své výhody i nevýhody – pro mou práci je jednoznačně lepší být v kanceláři, ale ne kvůli kanceláři samotné, nýbrž kvůli lidem. Home office má výhody klidného prostředí, žádné klimatizace, nemusím nikam dojíždět.

Ze začátku jsem měla obavu z toho, jak budeme všichni fungovat, práce z domova je o něco zdlouhavější – nejdřív musím zjistit, zda člověka můžu v dané chvíli kontaktovat. V kanceláři jsme všichni spolu a řešíme věci hned, pořád je tedy práce s lidmi lepší, když s nimi můžu komunikovat na přímo. Všichni jsme si ale vytvořili nějaký svůj systém práce a jsme takto schopní pracovat. Pořád totiž musíme fungovat na sto procent, abychom dodávali klientovi včas a v plné kvalitě.

V budoucnu bych uvítala možnost občasného HO, když se potřebuji věnovat administrativní práci, doma je na to větší klid.

Děkujeme za rozhovor!